Skip to main content

محافظت و مراقبت خانگی از ریزش مو ،،،آرایش سبک مو تا حدود زیادی بیان مستقیم شخصیت و سبک زندگی فرد است. ریزش بیش از حد مو می تواند یک مشکل آزار دهنده به ویژه برای خانم ها باشد ، ریزش مو اغلب باعث نگرانی و در بسیار موارد موجب کاهش اعتماد به نفس می‌شود. با این حال ، ریزش مو اگر به‌موقع و درست تشخیص داده شود ، ریزش مو را با برخی از درمان های خانگی که طبیعی هستند می توان کنترل کرد.

در این مقاله می‌خوانیم

۱. کمبودهای تغذیه ای

۲. عدم تعادل هورمونی

۳. مشکلات تیروئید

۴. سندرم تخمدان پلی کیستیک

۵. قرص های جلوگیری از بارداری

۶. استرس

۷. محصولات مدل مو

۸. شرایط پزشکی

راهکارهای ساده و خانگی برای کاهش ریزش مو

۱. کمبودهای تغذیه ای

ممکن است مواد مغذی ضروری در رژیم های غذایی مانند آهن ، مس ، روی و پروتئین ها از بین برود. کمبود ویتامین D یکی دیگر از دلایل ریزش مو است. برای جلوگیری از این مسئله ، حتماً بیرون بروید و مو های خود را در معرض آفتاب و هوای آزاد قرار دهید.

۲. عدم تعادل هورمونی

بعد از ۳۰ سالگی ، زنان می توانند عدم تعادل هورمونی را تجربه کنند ،عدم تعدل هورمونی می تواند باعث ریزش مو شود. این معمولاً به دلیل تبدیل بیش از حد دی هیدروتستوسترون (DHT) ایجاد می‌شود. حتی اگر استروژن هورمونی اصلی است که زنان تولید می کنند ، تستوسترون و سایر آندروژن ها مانند DHEA نیز در بدن زنان وجود دارد. وقتی زنان به سن خاصی می رسند ، ممکن است شروع به تبدیل این آندروژن ها به DHT کنند.

۳. مشکلات تیروئید

اگر غده تیروئید ، که در قسمت جلوی گردن است ، مقدار بیش از حد یا ناکافی هورمون تیروئید تولید کند ، ممکن است چرخه رشد مو تغییر کند. با این حال ، اگر مشکل تیروئید داشته باشید ، علائم دیگری را به همراه ریزش مو مانند افزایش یا کاهش وزن ، حساسیت به سرما یا گرما و تغییرات ضربان قلب مشاهده خواهید کرد.

۴. سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) دارای عدم تعادل هورمونی هستند که باعث ایجاد سطوح بالاتری از آندروژن نسبت به حالت طبیعی می شود. این امر اغلب باعث رویش مو و صورت و بدن می شود ، در حالی که موی سر نازک می شود. PCOS همچنین می تواند منجر به مشکلات تخمک گذاری ، آکنه و افزایش وزن شود.

۵. قرص های جلوگیری از بارداری

قرص های پیش‌گیری از بارداری می توانند باعث ریزش مو شوند. هورمون های موجود در این قرص‌ها که تخمک گذاری را سرکوب می کنند ، می تواند باعث نازک شدن مو شود ، به خصوص در زنانی که سابقه خانوادگی ریزش مو دارند. سایر داروهای مرتبط با ریزش مو ، داروهای رقیق کننده خون ،داروهایی که فشار خون بالا ، بیماری های قلبی ، آرتروز و افسردگی را درمان می کنند.

۶. استرس

استرس شدید می تواند باعث ریزش ناگهانی مو شود که ممکن است چندین ماه طول بکشد. به حداقل رساندن استرس از طریق ورزش ، یوگای مدیتیشن و ماساژ ، احتمال ابتلا به ریزش مو را کاهش می دهد.

۷. محصولات مدل مو

موهای بیش از حد دکلره شده به دلیل مواد شیمیایی سمی موجود در رنگ ها و محصولات حالت دهنده ، می توانند منجر به ریزش مو شوند. به همین ترتیب ، تقریباً همه شامپوها حاوی سدیم لوریل سولفات (SLS) هستند که اثر سمی بر سیستم ایمنی بدن شما دارد و اثبات شده است که فولیکول های مو را از بین می برد و از رشد مو جلوگیری می کند. توصیه می شود از شامپوها و رنگ های طبیعی استفاده کرده و در صورت دکلره یا رنگ در هفته حداقل یکبار از روغن آرگان خالص استفاده نمایید.

Untitled 2

۸. شرایط پزشکی

– تلوژن افلوویوم

ریزش کلی از سر. ما معمولاً روزانه حدود ۱۰۰ تار مو از دست می دهیم اما گاهی اوقات به دلیل استرس ، بیماری ، دارو یا هورمون ها ریزش سرعت می گیرد. موها معمولاً ظرف شش ماه دوباره رشد می کنند.

– آلوپسی آندروژنتیک

در زنان ، موها در قسمت فوقانی ، قسمت جلویی ، دقیقاً پشت خط مو نازک می شوند ، اما از پشت ضخیم می مانند. یک آنزیم باعث تبدیل هورمون جنسی مردانه تستوسترون به هورمون دیگر ، دی هیدروتستوسترون (DHT) می شود و باعث می شود تا فولیکول های مو موهای نازک تری تولید کنند تا زمانی که متوقف شوند.

– آلوپسی آره آتا

یک بیماری خود ایمنی که تا ۲٪ از جمعیت را درگیر می کند. باعث تکه های دور ریزش مو می‌شود و می‌تواند منجر به طاسی کامل شود. در بسیاری از موارد ، موها دوباره رشد می کنند.

– سالخورده

با افزایش سن ، سرعت رشد موهای ما کاهش می‌یابد. رشته های مو کوچکتر شده و رنگدانه کمتری دارند و موها نازک ، ظریف و خاکستری می‌شوند. برای سالم نگه داشتن موهای خود ، غذاهای کامل بخورید که به جوان ماندن بدن و همچنین موهای شما کمک می کند. اگر موهای شما زودرس خاکستری است ، می توانید مکمل های طبیعی پیدا کنید که می توانند به شما کمک کنند.

– ژنتیک

ریزش موی ژنتیکی به عنوان آلوپسی آندروژنتیک شناخته می شود و به عنوان شایع ترین علت ریزش مو شناخته می شود. این ژن می تواند از طرف خانواده مادر یا پدر شما به ارث برسد ، اگر پدر و مادرتان ریزش مو داشته باشند ، احتمال ابتلا به این ژن بیشتر است.

در صورت مواجهه با ریزش شدید مو حتمن به یک متخصص پوست و مو مراجعه نمایید

راهکارهای ساده و خانگی برای کاهش ریزش مو

۱. شامپو

شناخت نوع پوست سر و انتخاب شامپوی مناسب بسیار مهم است. همچنین ، شما باید موهای خود را بسته به پوست سر خود بشویید. به عنوان مثال ، شستن بیش از حد مو با پوست سر خشک می تواند منجر به ریزش مو شود ، یا عدم شستشوی موهای چرب ،سه بار در هفته منجر به همان حالت می شود.

علاوه بر این ، اطمینان حاصل کنید که شامپو دارای مواد شیمیایی از جمله سولفات ، پارابن و سیلیکون نباشد، این مواد باعث شکننده شدن تار موهای شما شده و از این رو باعث ریزش مو می گردند.

۲. نرم کننده

یک نرم کننده خوب می تواند برای موهای در هم رفته  شما معجزه کند. این ماده حاوی اسیدهای آمینه است که به ترمیم موهای آسیب دیده کمک می کند و همچنین به صاف نگه داشتن آنها کمک می کند.

۳. رژیم و ورزش

شما باید از مواد مغذی مناسب به ویژه پروتئین و آهن فراوان به موهای خود تغذیه کنید. با این حال ، همراه با داشتن یک رژیم متعادل اطمینان حاصل می کنید که در کنار هم ورزش می کنید. یوگا و مراقبه در کاهش ریزش مو موثر است.

۴. قطع مراقبت های شیمیایی

صاف کردن ، دکلره کردن و رنگ آمیزی با مواد شیمیای را تا حد ممکن قطع کنید. از استفاده کردن سشوار ، میله های فر ، خصوصاً روی موهای خیس ، خودداری کنید زیرا در واقع اتو و سشوار آب ساقه موهای شما را می جوشاند و آنها را شکننده می کند.

اگر واقعاً نیاز به استفاده از سشوار دارید ، آن را در کمترین درجه حرارت نگه دارید. اگر از محصولات دیگری که موهای شما را گرم می کنند استفاده می کنید ، با نرم کننده تقویت کننده تقویت کننده شروع کنید و با اسپری محافظ به پایان برسانید.

۵. روغن کاری

روغن کاری گردش خون را بهبود می بخشد و ریشه ها را تغذیه می کند. اطمینان حاصل کنید که حداقل  هفته ای یکبار پوست سر و ساقه موی خود را با روغنی مناسب مانند multi ole ماساژ دهید. روی آن را با کلاه دوش بپوشانید و بعد از دو ساعت با شامپوی ملایم بشویید.روغن  مولتی اُله حاوی روغن آرگان ، هست انگور، کنجد و روغن نارگیل که بسیار برای پوست سر مفید است می باشد .

DSCF1859 scaled

 در صورت نیاز به مشاوره با کارشناسان پوست و موی ما تماس بگیرید و یا به پیج اینستاگرام ما مراجعه نمایید و سئوالات خود را در قالب کامنت و دایرکت از ما بپرسید.

تلفن ۸۸۶۶۳۹۶۳ ۰۲۱

اینستاگرام: _arganole