Skip to main content

بهترین و بدترین محصولات  زیبایی برای پسوریازیس

پسوریازیس و روش‌های کنترل آن ،،،مواد رایج موجود در پاک کننده ها ، شامپوها و محصولات مراقبت از پوست می توانند به درمان پسوریازیس شما کمک کنند ، اما سایر مواد ممکن است فقط به تحریک بیشترپوست منجر شوند. در اینجا بررسی های علمی وتحقیقی در خصوص تاثیر گذار ترین مواد برای شما آورده شده ،این تحقیق در سال ۲۰۱۳ توسط بت دبلیو اورنشتاین و دکتر فرخ سهرابی انجام شده است.

بخشی از درمان پسوریازیس شما ممکن است شامل کمک های بهداشتی و زیبایی روزمره شامل شامپو و موارد مراقبت از پوست باشد،این محصولات را با تشخیص پزشک معالج از داروخانه تهیه کنید. بررسی دقیق برچسب مواد  به شما کمک می کند که بدانید کدام یک از مواد به کاهش خارش و نرم شدن پوست کمک می کند و کدام یک می تواند پوست شما را تحریک کرده و حتی التهاب ایجاد کند . از بین همه محصولات درمان و التیام پسوریازیس ، یافتن بهترین محصولات برای شما ممکن است آزمایش و خطا داشته باشد. این راهنما شما را در انتخاب محصول مناسب کمک خواهد کرد.

اسید سالیسیلیک

اسید سالسیلیک  داروی تایید شده توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) برای درمان پسوریازیس می باشد ، اسید سالیسیلیک در محصولات مختلفی از جمله شامپوها ، پمادها ، لوسیون ها ، کرم ها ، صابون ها و خمیرها موجود است. سالیسیلیک به نرم شدن پوسته ها و لایه برداری یا بلند شدن آنها از روی پوست کمک می کند. اسید سالسیلیک می تواند مفید باشد به شرطی که طبق دستورالعمل از آن استفاده کنید. ماندن اسید سالیسیلیک به مدت طولانی روی پوست (یا پوست سر) می تواند باعث تحریک یا سوزش شود. اگر شامپوی شما دارای اسید سالیسیلیک است و آن را بیشتر برای موهای سر خود استفاده می کنید ، اسید سالسیلیک ساقه های مو را ضعیف کرده و منجر به شکستگی و ریزش مو می شود،با قطع مصرف شامپو موهای شما به حالت طبیعی برمی گردد.

سولفاتها

بیشتر شامپوها حاوی سولفات هستند تا کف غنی ایجاد کند ، سولفات از طرفی باعث کف فراوان می شود از طرفی می توانند پوست سر را تحریک کنند. اگر پوست سر و پوستی پسوریازیس دارید ، به دنبال شامپوهای بدون سولفات باشید. سولفاتها ممکن است تحت عنوان سدیم لوریت سدیم (یا لوریل) سولفات یا لوریل سولفات آمونیوم ذکر شوند.معمولن شامپو های بچه فاقد سولفات می باشند.

قطران ذغال

قطران ذغال یکی دیگر از مواد مورد تأیید FDA برای درمان پسوریازیس از جمله پسوریازیس پوست سر است. با این حال ، ممکن است بخواهید قطره ذغال را در ناحیه کوچکی از پوست خود آزمایش کنید تا مطمئن شوید باعث تحریک یا قرمزی نمی شود. از آنجا که قطران ذغال باعث حساسیت بیشتر پوست شما در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید می شود ، اگر قرار است مدت زمان طولانی در خارج باشید حتماً از کرم ضد آفتاب در مناطق تحت درمان استفاده کنید. استفان ویس ، از موسسه پوست ویس در بوکا راتون ، فلوریدا می گوید: “قطران ذغال ممکن است کثیف باشد ، بنابراین بعضی از افراد دوست ندارند از آن استفاده کنند.” و باعث ایجاد لکه های کمتری می شود ، اما همچنین دارای اثربخشی کمتری هستند و یافتن آنها دشوارتر است.

روغن درخت چای

دکتر ویس در مورد روغنی که از برگ های درخت بومی استرالیا استخراج می شود ، می گوید: “زمانی روغن چای به عنوان داروی پسوریازیس دیده می شد.” “حالا ، نه خیلی”. برخی از افراد گزارش می کنند که روغن درخت چای به تسکین علائم پسوریازیس پوست سر کمک می کند ،البته افرادی  به آن حساسیت دارند.

فلز روی

عنصر کمیاب روی در بسیاری از درمان های موضعی پسوریازیس و برخی از شامپوها یافت می شود. مطالعه ای از مرکز تحقیقات بیماری پوست در مشهد  ایران ، نشان داد که یک نرم کننده موضعی حاوی روی به عنوان یک درمان موثر برای پسوریازیس موضعی ثابت شده است.

روغن آرگان خالص

روغن آرگان خالص که از دانه های درخت آرگان درجنوب غربی مراکش استخراج می شود ، غنی از آنتی اکسیدان است و به عنوان یک ماده غذایی ، یک درمان بهداشتی و یک ماده آرایشی محبوب شده است. با این حال ، طبق بررسی اخیر در مجله داروسازی ، کمبود مطالعات بالینی برای حمایت قطعی از اثربخشی آن وجود دارد. در بسیاری از موارد روغن آرگان خالص روی پوست های حساس تاثیر منفی گذاشته و سوزش آنرا بیشتر می کند.ضمن اینکه از خالص بودن روغن آرگان باید اطمینان کامل داشته باشیم.

IMG 2484 scaled

شی‌باتر

کره شیا مملو از رطوبت است که می تواند آن را به ماده موثری در محصولات مراقبت از پوست تبدیل کند ، هنگامی که به پسوریازیس مبتلا هستید ، مرطوب نگه داشتن پوست مهم است.  کرم های پوستی که با شی‌باترساخته می شوند غلیظ تر هستند و وقتی صحبت از مرطوب کننده می شود ، کرم غلیظ تر ، بهتر است. مرطوب کننده های قوی به حفظ رطوبت طبیعی پوست کمک می کنند.

argan1300x300 1

کره کاکائو

از بین محصولات طبیعی ،کره کاکائو بدلیل داشتن ماده فنل بهترین مرطوب کننده پوست است ، کره کاکائو پوسته پوسته های ناشی از پسوریازیس را التیام بخشیده و بافت های فرسوده را ترمیم می نماید، در هنگامی که کره کاکائو را روی پوست قرار می دید به ملایمت ذوب شده و لایه ای محافظپروی پوست ایجاد می نماید ، از طرفی با نفوذ به لایه های میانی پویت بافت های آسیب دیده را ترمیم می نماید ، کره کاکائو التهاب پوست را کاهش داده و از خارش آن جلو گیری می کند.

photo 2020 11 09 12 06 16

مواد ضد خارش

چندین ماده برای درمان خارش توسط FDA تأیید شده است: کالامین ، هیدروکورتیزون (یک استروئید ضعیف) ، کافور ، دیفن هیدرامین هیدروکلراید (HCl) ، بنزوکائین و منتول. با این حال آنها را با احتیاط امتحان کنید ، زیرا برخی از آنها می توانند تحریک و خشکی پوست را افزایش دهند.

عطر یا الکل

اگر پوست حساسی دارید ، به دنبال محصولات و شامپوهای مراقبت از پوست بدون عطر باشید. رایحه هایی که برای ایجاد بوی خوب در محصولات و یا فقط خنثی کردن بوی آنها اضافه می شوند ، می توانند تحریک کنندگی داشته باشند (ممکن است «بدون بو» رایحه ای نداشته باشد). همچنین ، ویس توصیه می کند از محصولات حاوی الکل خودداری کنید ، زیرا پوست را خشک می کند

برخی از افراد نسبت به برخی دیگر از نسبت به مواد خالص و گیاهی مانند روغن آرگان خالص ، کره شیا و کره کاکائو حساسیت بیشتری دارند. اگر مطمئن نیستید که در برابر یک محصول چگونه واکنش نشان می دهید ، قبل از استفاده ، آن را روی ناحیه کوچکی از پوست آزمایش کنید. و اگر حساسیت داشتید محصولات دیگر را امتحان کنید.جهت کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران پوست وسلامت ما تماس بگیرید و یا سئوالات خود را در صفحه اینستاگرام از ما بپرسید.

تلفن مشاوره رایگان ۸۸۶۶۳۹۶۳ ۰۲۱

اینستاگرام : _arganole