Skip to main content

تحقیقات در خصوص روغن آرگان خالص

برای بیش از ۸۰۰ سال، ساکنان بومی کشور مراکش و کاشفان در این ناحیه بر فواید استفاده موضعی و خوراکی روغن آرگان خالص تاکید می کنند. روغن آرگان خالص از میوه درخت Argania spinosa به دست می آید، آرگانیا اسپینوزا یک درخت بومی با رشدی کم در اقلیم خشک جنوب غربی مراکش و همچنین استان تندوف کشور الجزایر در غرب ناحیه مدیترانه است. برای سالیان طولانی، مردم نواحی Essaouira و Souss-Massa-Draa در کشور مراکش اولین کسانی بودند که از تولید و مصرف روغن آرگان بهره می بردند. با تلاش های گسترده دولت مراکش و با همکاری سازمان های غیر دولتی و بخش خصوصی اکنون روغن آرگان در سراسر جهان به خوبی شناخته شده و در تولید روغن های خوراکی و آرایشی بهداشتی استفاده می شود.
از زمان‌های دور روغن آرگان به خاطر خصوصیات ضد باکتریایی، ضد قارچی و آرایشی و همچنین درمان ناباروری و بیماری‌های قلبی شناخته شده است .روغن آرگان خالص غنی از ویتامین E به خاطر فعالیت ضد پیری، هیدارسیون، و آنتی اکسیدانتی و همچنین درمان عوارضی مانند آکنه، اگزما، پسوریازیس، چین و چروک و خشکی غیر طبیعی پوست مشهور شده است. در حقیقت، روغن آرگان خالص برای درمان این عوارض و همچنین خشکی مو، ریزش مو، التهاب پوست و دردهای مفصلی استفاده می شود. این نوشته بر مصارف موضعی روغن آرگان خالص متمرکز است که به عنوان “طلای مایع” شناخته می¬شود.

IMG 2259 scaled

مواد تشکیل دهنده
اولئیک اسید (یک اسید چرب غیر اشباع امگا۹)، به میزان زیادی در روغن آرگان یافت می‌شود (۴۳-۴۹%) ،تصور می‌شود اولئیک اسید با به هم ریختن سد پوستی به عنوان افزایش دهندی نفوذ عمل می‌کند. لینولئیک اسید (یک اسید چرب غیر اشباع امگا۶) اسید مفید دیگری است که به میزان ۲۹ تا ۳۶% در روغن آرگان یافت می‌شود و در فرایند بیوسنتز پروستاگلاندین‌های التهابی از طریق مسیر آراشیدونیک اسید نقش دارد. حضور لینولئیک اسید می‌تواند به مهار التهاب کمک کند. لینولئیک اسید همچنین جزئی از سرامید لینولئات نیز است که در پوست خشک کاهش می‌یابد. مصرف موضعی لینولئیک اسید می‌تواند سطح سرامید لینولئات پوست را افزایش داده و باعث کاهش خشکی پوست گردد. روغن آرگان خالص همچنین شامل اسیدهای چرب اشباع پالمتیک اسید (۱۱%-۱۵%) و استئاریک اسید (۴%-۷%) نیز می‌باشد.
روغن آرگان خالص عمدتا از اسیدهای چرب غیر اشباع تشکیل شده است (۸۰%)، بنابراین بخش غیر صابونی شونده (۱%) آن غنی از آنتی اکسیدان‌هایی مانند استرول‌ها، ساپونین‌ها و پلی‌فنول‌هاست. اجزای پلی فنولیک، به ویژه گاماتوکوفرول (که مهمترین توکرفرول در تجزیه‌ی رادیکال‌های آزاد است) عامل اثرات آنتی اکسیدانت روغن آرگان به شمار می‌آیند.
مصارف موضعی
هسته‌های نارس برای تولید روغن آرگان خالص گرید آرایشی بهداشتی استفاده می‌شود که در کرم‌های مرطوب کننده، لوسیون‌های بدن، و شامپوها استفاده می‌شود. اگرچه روغن آرگان خالص حاوی ترکیباتی است که دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانتی است و پتنت‌های رسمی زیادی در مورد استفاده از روغن آرگان خالص در سلامت پوست وجود دارند، اما پژوهش‌های زیادی در باره اثرات روغن آرگان خالص بر سلامتی پوست پیری زود رس، التهاب و خشکی پوست انجام شده است. مطالعه‌ای توسط دوبرو (Dobrev) نشان دهنده کارایی کرم کنترل چربی پوست متشکل از عصاره saw palmetto، دانه¬های کنجد، و روغن آرگان در طی یک دوره چهار هفته¬ای (با مصرف دوبار در روز) در ۲۰ داوطلب سالم، ۱۶ داوطلب مبتلا به پوست چرب و ۴ داوطلب با پوست مرکب بود. تمام داوطلبان واکنش مثبتی به محصول داشتند. کارایی ضد چربی پوست در ۹۵% داوطلبان کاملا قابل مشاهده بود. یک ماه بعد از درمان علایم بالینی و سطح چربی موضعی پوست به میزان چشمگیری کاهش یافت. دوبرو به این نتیجه رسید که روغن آرگان حاوی فرومولاسیونی است که در کاهش چربی پوست و بهبود ظاهر پوست چرب نقش دارد.
میوه آرگانیا اسپینوزا، منبع روغن آرگان
در سال ۲۰۱۴ ، تیوکتا و همکارانش، برای افزایش هیدراسیون پوست یک حامل لیپیدی نانوساختار از روغن آرگان خالص تولید کرده و آن را در یک دوره یک ماهه به صورت کنترل شده روی افراد داوطلب آزمایش کردند. بررسی کنندگان مشاهده کردند که حامل لپیدی نانوساختار به دام افتاده در فرمولاسیون هیدروژل روی اندازه کلوییدی یا اوکولاسیون تاثیری ندارد و از نظر بالینی، هیدراسیون پوست در شرکت کنندگان بهبود یافت که نشان دهنده¬ی تاثیرگذاری روغن آرگان خالص به عنوان یک لیپید مایع بود.
در اویل ۲۰۱۵، بوستا و همکارانش، اثرات مصرف روزانه روغن آرگان خالص روی کشسانی پوست ۶۰ زن یائسه را گزارش کردند. در طول یک بازه ۶۰ روزه، ۳۰ نفر از این افراد روغن آرگان خالص را به صورت خوراکی مصرف کردند، ۳۰ نفر دیگر به عنوان گروه شاهد روغن زیتون مصرف کردند. همچنین هر دو گروه روغن آرگان خالص را به صورت موضعی روی باز و دست خود استفاده کردند. پارامترهای پوستی از جمله کشسانی پوست، کشسانی شبکه، و کشسانی زیستی در هر دو روش درمان خوراکی و موضعی بهبود چشمگیری داشتند. پژوهشگران دریافتند که روغن آرگان خالص از طریق افزایش کشسانی از پیری پوست جلوگیری می‌کند. بوستا به همراه تیم دیگری پیش‌تر نشان داده بودند که مصرف روزانه روغن آرگان خالص به صورت خوراکی یا استعمال موضعی در زنان یائسه به میزان چشمگیری از دست رفتن آب بین پوستی را کاهش داده و محتوای آب پوست را افزایش می‌دهد که نشان دهند‌ه این است که این عامل گیاهی با احیای روزنه‌های پوستی ظرفیت نگهداری آب پوست را افزایش می‌دهد. این تیم همچنین با مطالعه روی ۳۰ زن یائسه سالم نشان دادند که استفاده موضعی روغن آرگان در شب در طول یک بازه دو ماهه رطوبت پوست را بهبود بخشیده و از نظر آماری باعث کاهش چشمگیری در از دست رفتن آب بین پوستی و در نتیجه افزایش محتوای آب پوست می‌شود.

hh


روغن آرگان خالص به عنوان یک عامل آرایشی ‌بهداشتی، که در فرانسه، ژاپن، و آمریکای شمالی بسیار محبوب است، برای هیدارسیون و احیای پوست، درمان آکنه و درخشان کردن موها استفاده می‌شود. فعالیت‌های دارویی روغن آرگان خالص موضعی به خاطر فعالیت ضد آکنه، ضد چربی پوست، ضد پیری، مرطوب کنندگی و بهبود زخم شهرت دارد، اما چنین ادعاهای تنها بر اساس مصارف سنتی است و هنوز شواهد بالینی معتبری برای آنها وجود ندارد.
به طور کلی، در بازارهای اروپایی، ژاپن و آمریکای شمالی قیمت روغن آرگان بالاست و هر ۱۰۰میلی‌لیتر آن ۴۰ دلار معامله می‌شود. شلف لایف روغن آرگان خالص نسبتا پایین و نزدیک به ۳ تا ۴ ماه است. گزارشی که در سال ۲۰۱۴ روی پایداری اکسیداتیو روغن آرگان خالص انجام شد نشان داد که اگر این روغن در دمای ۲۵ درجه سانتی گراد و به دور از نور خورشید نگه داری شود خواص کیفی آن پایدار باقی می¬ماند، نگه داری روغن آرگان در دمای ۴۰ درجه سانتیگراد منجر به از دست رفتن سریع کیفیت آن می‌شود. شرکت روغن طلای آسیا در سال ۱۳۹۲به منظور تهیه، بسته بندی و توزیع مواد آرایشی بهداشتی و مکمل های دارویی در منطقه آزاد چابهار تأسیس  و اولین محصول  روغن آرگان خالص خود را با دو اسم تجاری پژال و Argan ole  در بازارهای داخلی و خارجی توزیع نموده است . روغن آرگان خالص این مجموعه بصورت فلّه از تأمین کنندگان معتبر کشور مراکش که تمامی گواهی های داخلی و بین المللی شامل ECOS فرانسه (که گیاهی بودن این محصول را تأیید می نماید) گواهی USDA وAB (گواهی ارگانیک بودن محصول توسط کشور آمریکا و اتحادیه اروپا ) تهیه می گردد.

3

محصول تهیه شده از کشور مراکش طی مراحل آزمایشات داخلی شامل بررسی میزان پروکسید روغن، صحت مواد موجود در روغن( براساس برگه آنالیز کشور مبدأ )عدم وجود سموم و آفات گیاهی بررسی و پس از انجام آزمایش ژنتیک به منظور صحت خلوص محصول خریداری شده، روغن آرگان خالص تهیه شده در منطقه آزاد چابهار بسته بندی می گردد ،نمونه روغن آرگان خالص بسته بندی شده به منظور تایید سازمان غذا و دارو در اختیار آزمایشگاه سازمان غذا وداروی منطقه آزاد چابهار قرار گرفته و پس از تایید آنالیز و خالص بودن روغن آرگان خالص با گواهی سازمان غذا دارو  بخشی از محصولات در منطقه آزاد چابهار توزیع شده و بخشی دیگری توسط پیله وران منطقه به کشورهای همجوار فرستاده می شود، روغن طلای آسیا بر اساس ارزش افزوده تعیین شده، بخشی از روغن آرگان خالص تولید شده را وارد بازار داخلی و توسط داروخانه ها، دراگ استورها و گالری ها در اختیار هم میهنان عزیز قرار می دهد. روغن آرگان خالص این شرکت با مارک Argan ole در بازارهای جهان نیز توسط شرکت Ebay بفروش میرسد، محصولات روغن طلای آسیا در حال حاضر روغن آرگان خالص می باشد که در بسته بندی های ۵۰میل طلایی، ۵۰میل کلاسیک، ۵۰میل کادویی، ۱۵میل و ۵ میل در بیش از ۱۰۰۰فروشگاه در سراسر کشور پهناور ایران توزیع می گردد. روغن طلای آسیا افتخار دارد که اولین وارد کننده و توزیع کننده روغن آرگان خالص در ایران بوده و تنها محصول داری پروانه ساخت اختصاصی روغن آرگان خالص از سازمان غذا و داروی ایران را دارا می باشد.

تلفن های مشاوره رایگان : ۰۲۱۸۸۶۶۳۹۶۳ پیج اینستاگرام: _arganole